Lifestyle, Persoonlijk, WeightWatchers

WeightWatchers in het dagelijks leven #2: het echte leven

Vorige week hadden we onze eerste deel van WeightWatchers in het dagelijks leven, wat ging over de cursus. Vandaag gaan we vertellen hoe wij omgaan met WW in het “echte” leven. Als je wil afvallen (met of zonder WeightWatchers) kom je altijd verleidingen tegen. Een ideale afval-situatie zou zijn, een jaar lang GEEN feestjes en feestdagen, GEEN gezellige avondjes met vrienden en familie, GEEN dipjes en vooral HEEL veel motivatie. Helaas mensen, we moeten jullie teleurstellen, zo is het echte leven niet. In het echte leven hebben we kerstdiners, paasontbijtjes, verjaardagen, gezellige avondjes, dipjes en af en toe weinig motivatie.

20131224_192920
Ahum, ons kerstdiner van vorig jaar…

Ten eerste is het belangrijk om te beseffen dat WeightWatchers geen dieet is, het is (heel cliché) een lifestyle. Je gaat je levensstijl qua eten aanpassen. Dit gaat geleidelijk aan en dit kun je op je eigen manier doen. Het is geen kant-en-klaar boekje dat vertelt dat jij maandagochtend een bakje yoghurt met een handje havermout moet eten, en om half 11 een eierkoek met jam en dat er ’s avonds vis en aardappelpuree op het menu staat. Nee, jij doet het zelf. Straks als jij op je streefgewicht bent, zul je toch ook zelf moeten weten wat jij nodig hebt. En even tussen ons: iemand met een bmi van 22 heeft toch VEEL minder nodig dan iemand met een bmi van 34? Een groter lijf vraagt toch veel meer energie dan een klein lijf… Sorry hoor, maar kant-en-klare dieeten vinden wij maar gek!

IMG_9360Elke dag dit soort dingen zijn niet heel slim, maar af en toe!

Oké, hoe gaan wij om met het echte leven? Wij gaan best wel regelmatig uit eten ’s avonds, lunchen in de stad of willen een avondje lekker “los” gaan met pizza of snackbarvoer. Dit kan prima. Bij WW mag je een puntenaantal per dag eten en elk voedingsmiddel heeft een aantal punten. Zijn je punten op? Dan heb je pech en had je beter moeten plannen. Wij beginnen vaak de dag met een smoothie, dit is vaak 1 á 2 punten. Dan lunchen wij met een zelfgemaakt soepje (0 punten) en houden we meer dan genoeg punten over voor het etentje (inclusief een toetje!). En als wij uit eten gaan dan genieten we ook dubbel zoveel, even geen punten tellen of rekening houden met afvallen. Stel je toch voor dat je je hele leven punten moet tellen!

1388235801081
Lekker lunchen in de stad.

Als we ergens gaan lunchen ’s middags dan beginnen we vaak ook met een smoothie, lunchen dan heerlijk in een cafeetje en ’s avonds eten we dan gewoon iets lichts: een goed gevulde omelet, soep met een broodje of een lekkere tosti! Hetzelfde doen we met verjaardagen enzo: smoothie, soepje, ’s avonds licht eten en dan houd je gemakkelijk een punt of 9/10 over voor een verjaardag: klein stukje taart en nog een paar lekkere dingetjes.

20131231_130206
Onze favoriete verjaardagshapjes!

Er zijn ook wel eens dagen dat je onverwachts uit gaat eten. Dan moet je gewoon even de knop omzetten. Wees blij dat je uit eten mag! Geniet ervan en als je dan toch een goed gevoel wilt hebben, kies dan alleen een hoofdgerecht en iets gezonds, geen vette pizza ofzo… En met Kerstmis? Gewoon drie dagen even niet, even niet afvallen of ermee bezig zijn. Daarna weer met een schone lei beginnen en zoals je bij ons gezien hebt, is dat helemaal goed gekomen (en wij kunnen jullie zeggen, Kerstmis was echt een vreetfestijn!). Soms heb je gewoon dipjes en weinig motivatie. Stop dan even met afvallen en spreek met jezelf af dat je een maand lang (of een week) niet gaat afvallen maar dat je wel probeert om niet aan te komen. Even wat anders, even je mind op een andere stand.

IMG_3591Nu gaat het eigenlijk vanzelf bij ons… Bibian is nog volop bezig om af te vallen maar Manon is nu al 6 weken op haar streefgewicht en ze hoeft hier weinig moeite voor te doen. We hebben gewoon geleerd wat ons lijf nodig heeft, hoe we om moeten gaan met verleidingen en bijzondere dagen. En 1 kilootje aankomen is echt niet het einde van de wereld. Dan maar weer even een weekje streng en dat kilootje is er zo weer vanaf!

Als jullie nog vragen hebben kun je ze gerust bij de comments stellen en dan schrijven we weer een nieuw deel van WeightWatchers in het dagelijks leven!

liefsbibianenmanon

Vorige blog Volgende blog

Ook leuk om te lezen!

13 reacties

  • Reageer Dita 19 maart 2014 om 06:49

    Wat fijn om te lezen, het lijkt me soms best lastig maar ja, volhouden!

  • Reageer Karlijn 19 maart 2014 om 08:50

    Hahahahaha, die eerste foto is zo leuk 🙂
    Ik vind het zo ontzettend knap hoe jullie dit doen. Fijn om te zien dat jullie gewoon blijven genieten van eten, en lekkere dingen nemen omdat jullie daar zin in hebben. Niet alleen maar wortels en stengels bleekselderij gelukkig! Succes Bibian, het gaat je zeker lukken, Manon lijkt me een super fijn voorbeeld voor jou of niet?

  • Reageer Milou 19 maart 2014 om 09:09

    Ik heb die drie dagen in Disney ook even niet op m’n punten gelet en ben bijna niets aangekomen, yes! Nu ga ik weer even powerstart doen tot na het weekend, geeft me toch weer even een fijn gevoel na al dat ongezonde eten. Ik vind ww heerlijk en het werkt echt goed. Je krijgt ook geen scheve gezichten als je eens een keer iets lekkers pakt wat ook binnen je punten valt, want je bent niet op dieet! Haha. Ik vind deze verhalen echt fijn om te lezen want zo ga ik er zelf ook mee om en leer er veel van omdat ik nog niet zo lang bezig ben. 🙂

    • Reageer Jennifer 19 maart 2014 om 10:11

      Je bent een topper Milou!

    • Reageer Manon 19 maart 2014 om 12:14

      Yay wat goed dat je niet aangekomen bent! Toch ben je al bewust bezig denk ik en maak je goede keuzes.

  • Reageer Angela 19 maart 2014 om 10:15

    Wat een leuk verhaal, leuk om te lezen naar jullie ervaringen!

  • Reageer Vanessa 19 maart 2014 om 13:00

    Leuk om te lezen! Sociale activiteiten zoals etentjes, Kerstmis en dergelijke, lijken me vrij moeilijk als je punten moet tellen. Maar het is zoals je zegt, dan maar even niet en nadien opnieuw beginnen. Een mens moet nog kunnen genieten!

  • Reageer Maai 19 maart 2014 om 13:34

    Jaaa fijne tips! Eigenlijk moet ik gewoon het sporten weer wat meer oppakken. Oh en gewoon ook weer eens die knop omzetten dat het echt niet nodig is om de hele dag vanalles naar binnen te vreten maar ben mo dus tja… Whaha, misschien heb k wel wat aan jullie tips us…

  • Reageer Julie 19 maart 2014 om 22:52

    Aaah goed gedaan en nog heel veel succes gewenst! De eerste foto is echt geniaal trouwens. Inspirerend om te lezen dat jullie zo’n goede balans gevonden hebben; is voor mij vaak moeilijk op peil te houden.

    • Reageer Manon 20 maart 2014 om 10:08

      Wij vinden het ook nog wel moeilijk hoor. Maar als wij een dagje “losgaan”, eten we de dag erna weer gewoon onze WW punten.. Soort van balansen!

  • Reageer Jennn 24 maart 2014 om 14:10

    Leuk om te lezen!
    Jennn onlangs geplaatst…De Happy Challenge, wees trots!My Profile

  • Reageer Marjon 25 maart 2014 om 11:59

    Dit is ook weer een leuke blog en motiverend! Heerlijk van WW dat je zo weer opnieuw kan beginnen (of eigenlijk verder gaan) als het een dagje niet zo goed gelukt is. Met vorige gezonde pogingen voelde dat gelijk als ‘falen’, terwijl je nu gewoon iets lekkers in kan plannen 🙂
    Tellen jullie met verjaardagen wel de hapjes? Of gewoon met mate & genieten?

    • Reageer Bibian Sloot 25 maart 2014 om 16:35

      Ik doe meestal met mate en genieten. En er met de rest van de maaltijden rekening mee houden..

    Laat een reactie achter

    CommentLuv badge